Beijing1 - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Beijing1 - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Beijing1

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

16 Juli 2015 | China, Peking

Na de gebruikelijke nachtelijke onderbrekingen (jetlag) bij enkele onder ons kunnen we van een prima ontbijt genieten. Maar eerst feliciteren we Lisanne met haar 21e verjaardag. Daarna met volle bepakking op pad in de metro naar Yiheyuan. Dit gebied hebben we meerdere keren bezocht, maar het blijft een aantrekkelijk uitje: prachtige tempels, kronkelende paden, enorm meer, eilandjes, en keizerlijke cultuur, kortom het Zomerpaleis uit de 12e eeuw. Drie poorten geven toegang tot deze vroegere koninklijke tuin, met het doel om tot rust te komen en te vermaken in een weelde van natuurlijke invloeden. Om te beginnen nemen we de straatjes van Suzou: allerlei winkeltjes, restaurantjes en door water cq grachten omgeven. Dan klimmen we via natuurstenen trappen naar boven en hebben we een beeld over het Kunming meer en de achterzijde van het vroegere paleis. Via een breed pad naar de oever van het meer komen we bij de marmeren boot. Een extravagant speeltje van de keizerlijke familie. Op de trappen van de nabij gelegen brug hebben we in het verleden foto's met de kinderen gemaakt en zo ook deze keer.
Daarna lopen we door een bijzondere Lange gang, nl een 726 m lange corridor versierd met duizenden geschilderde Chinese mythen en legenden.
Ongeveer halverwege zijn we bij de entree van het paleis waar we vele traptreden moeten overwinnen om het paleis op de top van de heuvel te bereiken. Via een soortgelijk pad aan de andere zijde komen we wederom bij de corridor aan en volgen de ronding van het meer tot de Zeventienbogenbrug met daaraan het eilandje Nanhu Dao (Dragon tempel). We vervolgen per boot de oversteek naar een landstrook in het meer en lopen verder via de Zadelbrug naar het noorden en verlaten het gebied.
We nemen de metro voor de terugreis, met een stop op de Wangfujie: grote winkelstraat van Beijing. Daarna vervolgen we de weg naar het hotel. Ondertussen staat de tijd niet stil en merken we dat we na zo'n inspannende dag een enorme trek hebben.
In de omgeving van het hotel zijn diverse restaurantjes en is de keus snel gemaakt om daar te genieten van een heerlijke Chinese dis.
Dan valt er nog een verjaardag te vieren en dat doen we met het eerder gekochte gebak van de lokale bakker op onze hotelkamers.