Beijing – Badaling - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Beijing – Badaling - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Beijing – Badaling

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

17 Juli 2015 | China, Peking

Vandaag de wekker gezet om op tijd de trein naar Badaling te kunnen nemen. Na een korte metrorit met line2 stappen we in Xizhimen uit om vervolgens in station Beijing Noord in te checken voor trein S209. Hier ontstaan taferelen, die we herkennen uit onze vorige reizen: de menigte doet zich voor als een disciplinaire uitvoering, maar menigeen schuifelt slinks naar de voren, totdat de deur opengaat en we over het perron naar de verderop gereed staande trein moeten lopen. Compleet losgeslagen wordt over het brede platform gerend, met kinderen aan de hand meegesleurd en bij elke wagon voorgedrongen om een zitplaats te bemachtigen. Wij konden in de eerste wagon nog plaatsnemen, die door voorwerpen de stoelen bezet werden gehouden, zoiets als handdoekje leggen, niemand zeggen. Helaas, voor deze trein kan niet gereserveerd worden.
We vertrekken stipt en na 1 ½ uur bereiken we ons einddoel, vanaf het station lopen we in colonne naar de kaartjesverkoop en lopen naar de ingang van de Grote Muur.
In 1994 waren we hier voor het eerst en zijn toen even op de muur geweest bij een temperatuur van ruim -15º C en een stevige wind uit de Gobi woestijn. Nu zijn er betere weersomstandigheden, nl bewolkt, warm en af een toe een flauw zonnetje. Na een pittige klim in noordelijke richting halen we ons voorgestelde doel: een verderop gelegen wachttoren met nagenoeg geen toeristen. Hierna keren we terug naar het startpunt en zien we dat meerdere oudere mensen al dan niet gesteund door familieleden een soortgelijke onderneming pogen en ook nog slagen: respect.
Onze volgende doelstelling is de zuidelijke route en deze is langer en zeker niet minder lastig en worden door velen beklommen. Hier zijn eveneens de ongelijke uitgesleten treden, steile schuin gelegen plaveisel en wachttorens, die de segmenten verbinden. Ook de kabelbaan en rodelwagentjes worden gesignaleerd. Bovenaan nemen we het uitzicht in ogenschouw en nemen we een nieuw aangelegde pad naar beneden. Vermoedelijk door de grote stroom van toerisme is een mogelijkheid gecreëerd om heen over de muur en terug via dit pad te lopen. Inderdaad een grote verbetering en daarbij krijgen we zicht op grote gerenoveerde delen van de 'muur'.
Omdat het redelijk laat in de middag is voordat we de trein terug nemen, worden instant noodles en heerlijke belegde broden ingeslagen. De incheck en het vervolg op station Badaling loopt geordend en wordt aanvankelijk in een rij bij ieder poortje op het perron, dat met het aantal wagons overeenkomt, gewacht. Na aankomst stappen we in en gaan we richting Beijing Noord. Alles verloopt met de precisie van de klok.
In het hotel aangekomen strijken we moe en voldaan neer. Hopelijk hebben we geen kramp de komende nacht.