Emeishan – Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Emeishan – Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Emeishan – Chengdu

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

30 Juli 2015 | China, Chengdu

We slapen enigszins uit en gaan na het ontbijt met bus 5 van het Baoguo busstation naar het treinstation van Emeishan. In de bus gestapt en uitgelegd dat we naar het treinstation willen. We rekenen ¥ 6,- voor ons vieren af en niet veel later (10 minuten) stopt de bus en worden we naar het einde van de dwarsstraat verwezen om het treinstation te bereiken. Daar willen we treinkaartjes kopen en dat is niet eerder mogelijk dan met de trein van 18.00 uur naar Chengdu. Dus we moeten 7 ¼ uur wachten en dat doen we niet. Dan nemen we de bus op het busstation, maar de enige bus die we nu zien is aan het begin van het stationsplein. Aanvankelijk mochten we niet mee, maar een jongeman heeft met de chauffeur gesproken en daarna werden we ingeladen, waar ook de jongeman plaats nam. Meer dan 30 minuten en ¥ 1,- pp heeft de busrit (lijn 11) in beslag genomen om het busstation te bereiken. Daar kaartjes naar Chengdu gekocht en direct met de chauffeur meegelopen. Koffers onderin de bus gelegd en onafhankelijk van elkaar plaats genomen. Vrijwel direct met een slakkegang op weg. Het duurde geruime tijd, voordat we de tolweg hebben bereikt en vanaf dat moment gaat het een stuk vlotter. Met een kleine pauze onderweg komen we binnen de stedelijke grenzen van Chengdu. Maar ook de donkere wolken nemen toe en binnen korte tijd breekt een enorme onweersbui los, met lichtflitsen, harde rukwinden en veel water vergezeld. Gelukkig zaten we binnen en konden we in de ontstane file aansluiten, om met gepaste snelheid naar het busstation van Chengdu te rijden. Wanneer we daar aankomen is het droog geworden en stappen we allemaal uit om vervolgens een taxi scoren. Dit lukte warempel vrij snel en konden we verder naar het hotel. Hier stappen we rond 15.15 uur binnen en worden we verrast met de aanwezigheid van Mr. Lee, die ons welkom heette. Ook had hij een ontmoeting met de pleegouders van Su-Jing om 16.00 uur afgesproken.
Maar we wilden na het inchecken eerste even opknappen, om in de lobby met elkaar nader te spreken. Zo gezegd, zo gedaan en tijdens het gesprek komen inderdaad de pleegouders binnen, waar we na een korte kennismaking het People's park gaan opzoeken (per bus) en onder het genot van thee met elkaar verder bespreken wat te doen. Na de thee gaan we met de metro een halte verder om daarna de Shaanxistraat in te lopen en een prima restaurant op te zoeken. Hier gaan we aan een tafel met draaiplateau de Chinese gerechten tegemoet zien, die Mr. Lee heeft besteld: kip met nootjes volgens Sichuan stijl, kool met spek in saus, groene bonen met gehakt, dunne schijfjes aardappel met groentesliertjes, pittig gekruide lever, varkensreepjes in sojasaus, bittermeloen met vlees en speciale rijst uit Chengdu.
Het smaakte ons allen voortreffelijk met daarbij een heerlijk biertje en speciaal voor Mr. Lee een Hefe-Weißbier uit Duitsland. Na deze heerlijke maaltijd lopen we eerste een stuk en nemen we bus 64 naar het hotel.