Chengdu – Jiezi - Reisverslag uit Chengdu, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Chengdu – Jiezi - Reisverslag uit Chengdu, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Chengdu – Jiezi

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

31 Juli 2015 | China, Chengdu

Met Mr. Lee afgesproken dat om 08.30 bij het hotel het vervoer wacht voor een rit naar Jiezi met ons vieren en de pleegouders van Su-Jing. We vertrekken van het hotel naar de straat van de ouders en die staan ons op te wachten, dus instappen en verder. Het neemt tegenwoordig nogal wat tijd in beslag om buiten Chengdu te komen. De stad telt 12 miljoen inwoners en vanuit de gemeente wordt gestimuleerd om buiten het centrum te wonen en binnenin te werken. De infrastructuur wordt hierop afgestemd, verschillende metrolijnen staan geprojecteerd en twee daarvan zijn in bedrijf, waar ondertussen lijn 1 al is verlengd. Ook diverse ringwegen zijn opengesteld om de enorme aantallen auto's maar te kunnen verwerken. Desondanks zijn er regelmatig lange files te bespeuren. En dan de treinverbindingen, deze worden ook naar een hoger niveau getild: hogesnelheidstreinen rijden eveneens naar oa Emeishan.
In het verleden hebben we een nonnenklooster bezocht en deze konden we via smalle weggetjes bereiken. Nu bestaat het klooster wel, maar deze is omgeven door wolkenkrabbers en wordt volledig uit het oog onttrokken. Mensen vertrekken naar de buitensteden met hun eigen centra's en komen nog nauwelijks in de oude binnenstad. Maar ook de oude delen in het stadscentrum is op de schop en nog hogere 'business' wolkenkrabbers verschijnen. De vrijwel nieuwe appartementsgebouwen blijven bestaan, maar bij eventuele verkoop of verhuur zijn de prijzen naar boven aangepast. De verwachting is dat over 10 jaar Chengdu naar 20 miljoen inwoners is gegroeid. Alle voorzieningen moeten hierin mee en daarom wordt nog driftig vanaf de buitenste stadsgrens 30 etages tellende woontorens gebouwd.
Op 50 km van Chengdu ligt de oude plaats Jiezi, met zijn authentieke bouwstijl, straatjes uit de Qing Dynastie, stenen pagode en een historie van meer dan 1000 jaar oud. We lopen hier in een gezellige ambiance door de oude plaats en zien voornamelijk Chinezen en een enkele westerling. Een van de keizers zou zich in deze plaats verscholen hebben gehouden, om de gemoederen tot bedaren te brengen. De ware toedracht is verder onbekend. Diverse voorbereiding van beslag om noodles te draaien, rijstpannekoek zijn gaande. Zo proeven we gefrituurde rijstbollen met sesamzaad aan een stokje geregen: buitenkant krokant en binnenin een kleffe massa. Zelfs onze chauffeur heeft na 1 bol genoeg gehad. We zien een schoenmaker, een verkoper van allerlei handgemaakte borstels, houtsnijwerk, specerijen en kruiden, maar ook de kitch in een vijf yuan shop.
Langs Jiezi loopt een brede rivier en bij de doorwaadbare dam wordt van het water door jong en oud genoten. Diverse restaurants hebben de deuren langs de rivier geopend en daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Ook de tijd loopt door en na een wat late lunch lopen we door de oude plaats richting de auto en rijden we terug richting Chengdu. Helaas wordt een weg genomen die na kilometers verderop is opgebroken. Dus de gehele weg terug en nu hopelijk een juiste keus maken. Geen probleem ondervonden en via de snelweg (tol) huiswaarts.
We worden door de pleegouders thuis uitgenodigd en dat doen we. Bij de flat aangekomen moeten we ons een weg banen tussen alle Majong-tafels door: het heeft alle schijn van een enorme competitie, die dagelijks wordt gehouden. Geen gaatje binnen en buiten in de schaduw is onbenut of er staat een specifiek vierkant speeltafeltje. Ook staat een grote hoeveelheid aan ventilatoren voor enige verkoeling te zorgen.
Bij binnenkomst worden we verrast door de aanwezigheid van de 30 jarige pleegbroer. Na een verkoelend ijsje en watermeloen en een prettige gesprek via Mr. Lee nemen we afscheid en ter herinnering wordt aan de poort nog enkele familiaire foto's geschoten.
Dan rijden we naar het hotel en nemen de situatie over het nonnenklooster voor waarheid aan. Na aankomst bedanken we Mr. Lee en de chauffeur voor deze geweldige dag en trekken we op onze hotelkamers terug.
's Avonds gaan we naar een voor ons bekend restaurantje in de buurt van het hotel en bestellen we een avondmaal. Daarna lopen we naar het Tianfuplein, deze ligt centraal in het centrum en vele wegen komen hierop uit. Tegenwoordig is hier het centraal metroknooppunt van lijn 1 en 2 ondergebracht. In het verleden werden hier water- en lasershows op muziek gegeven, maar sinds enkele jaren wordt dat niet meer uitgevoerd. Dit alles gebeurde onder toezicht van Mao (statute).