Chengdu - Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Chengdu - Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Chengdu - Xi'an

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

02 Augustus 2015 | China, Xi'an

Met de nachttrein K998 uit Chengdu komen we ongeveer om 08:00 uur in Xi Annan aan. Zuidoostelijk buiten Xi'an en volgens de reviews zouden we bus 918 naar metrostation Fengqiyuan van lijn 2 moeten nemen. Diverse bussen van deze lijn staan klaar om de passagiers te vervoeren en stampvol vertrekken we. De buitentemperatuur is op dit tijdstip behoorlijk hoog, nl 32º C en binnen is het ondanks arko een stuk warmer aan het worden. Op een gegeven moment blijven we staan en komt de conductrice langs. Wanneer iedereen heeft betaald gaan we onze weg voor bijna 1 uur vervolgen tot het metrostation en vandaar naar station Bei Da Jie (knooppunt van lijn 1 en 2). Hier nemen we 2 tuktuks naar hotel Mercure. Dit hotel is gelegen op het Renmin Square met meerdere hotels, oa het vroegere People's Hotel, waar we Lisanne voor het eerst konden omarmen.
Inchecken neemt de nodige tijd in beslag, omdat de term connecting room voor sommigen toch moeilijk blijft. Ter verduidelijking wordt een schets gemaakt en nu begrijpen ze het, zou je denken. Wanneer de kamers gereed zijn kunnen we deze betrekken. Hoezo connect? De kamers liggen op dezelfde verdieping, maar een trap en linnenkamer zitten daartussen en bovendien is het oubollig en heeft een sombere uitstraling, maar wel twee tv's (beeldbuis types). Dit in tegenstelling wat de website voorschoteld toch bij de receptie navragen. Dit is wat ze hebben en we kunnen een kamer-upgrade ter genoegdoening ontvangen. Dit doen we, en spanderen niet meer tijd dan dat we al gedaan hebben. Verder is het wel schoon en het personeel vriendelijk.
Verder hebben we de rest van de dag liggen lummelen aan het zwembad en op de koele hotelkamer. 's Avonds gaan we een hapje eten en we vinden een vrij nieuwe gelegenheid niet ver van het hotel. Hier wordt behulpzaam het etenswaar uitgelegd en maken daardoor een prima keus en dat wordt bevestigd wanneer de stoofpotjes met de gerechten worden geserveerd: koude aardappelsliertjes als salade, rundvlees met aardappeltjes, grotere erwten met gehakt, glasnoodles en rijst. En een Tsingtao bier ontbreekt niet.
Dan gaat de lucht snel betrekken en slaat het weer volledig om. Harde rukwinden met enorme regenval gaat gepaard met donder en bliksem en dit is het gevolg van het drukkende en de enorme hoge temperatuur van vandaag. Na het eten hebben we water ingekocht en daar de mogelijkheid afgewacht om met een tuktuk naar het hotel te kunnen. Een paraplu van het restaurant hebben we mee mogen nemen. Het lukt ons om enigszins droog over te komen en op de kamer uit te buiken.