Xi'an 2 - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Xi'an 2 - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Xi'an 2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

03 Augustus 2015 | China, Xi'an

Na het ontbijt hebben we het adres van het kindertehuis in Xi'an (Children's Welfare Institute) laten vertalen en een taxi besteld. Alles gaat voortvarend en nu maar hopen dat we bij het kindertehuis worden toegelaten.
We hebben vanuit Nederland vele pogingen ondernomen om ons bezoek aan te kondigen, maar geen enkele keer is daarop gereageerd. Nu gaan we met een fotoprint van de directeur met Lisanne tijdens ons bezoek in 2012 op zak om toegang tot het terrein te krijgen en hopen dat enkele mensen van destijds aanwezig zijn. De taxirit verloopt zonder problemen en zien dat het kindertehuis wordt omgeven door torenflats of toekomstige woontorens.
Bij de poort worden we eenvoudig toegelaten en binnen het 'nieuwe' gebouw vragen we middels de fotoprint of de directeur aanwezig is. Op de derde verdieping lopen we naar een openstaande kamer en zien een medewerkster die ons bij de directeur brengt. Zij herkend ons van een eerder bezoek. De directeur kijkt verbaasd op en ziet de fotoprint en grijpt zijn mobiel om iemand voor de Engelse conversaties te strikken. Kort daarna verschijnt een medewerkster die ruim 20 jaar voor het kindertehuis werkt en de vorige keer bij ons bezoek aanwezig was. Zij neemt ons mee naar de kinderafdeling en daar zien we de baby's met een of meerdere handicaps. We mogen ze vasthouden en knuffelen en dat geeft heel veel voldoening terug. Dan wisselen we enkele email gegevens uit en worden we voor de lunch uitgenodigd. Na de maaltijd nemen we afscheid en bus 703 brengt ons terug naar Xi'an city en een taxi naar het hotel.
Op de hotelkamer omkleden en met de tuktuk naar de eastgate van de stadsmuur. Hier huren we mountainbikes voor een fietstochtje over de stadsmuur. De temperatuur is te doen, maar er heerst wel een hoge luchtvochtigheid. Het valt op dat buiten de muur wolkenkrabbers en hoge torenflats het beeld bepalen en binnen de stadsmuur alles redelijk laag wordt gebouwd of is gerestaureerd. Ook dit tripje komt tot een einde en gaan we op de hotelkamer in de relaxstand.
Het avondeten nemen we voor ons in een bekend lokaal restaurant in het zuid-oostelijk deel van de oude stad. Wanneer we op pad gaan breekt wederom een hoosbui los en kunnen we nog net een tuktuk bemachtigen, die ons in de buurt van het restaurant afzet. We gaan te voet onder paraplu's verder en stappen juist binnen als het hemelwater wordt geloosd. Hier genieten we van sweet en sour, varkensreepjes in sojasaus met lente-uitjes gerold in deeglapjes, roergebakken broccoli, gebakken rijst met garnaaltjes.
Na de dis is het droog geworden en lopen we terug naar onze hotelkamers. Hier ploffen we neer.