Xi'an – Luoyang - Reisverslag uit Luoyang, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Xi'an – Luoyang - Reisverslag uit Luoyang, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Xi'an – Luoyang

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

04 Augustus 2015 | China, Luoyang

Na een ietwat late en eenvoudig ontbijt zijn we met de snelle trein G838 van station Xi'an Noord naar station Luoyang Longmen in 1 ½ uur overgestoken. Daar worden de reizigers door zgn snorders opgewacht om je voor een hoge prijs naar de stad te brengen. Zo ook deze keer: voor ¥ 90,- brengt hij ons over. Vrij snel begreep hij dat we daar niet intrappen; met ons verweer dat het slechts 7 km betreft zegt hij voor ¥ 40,- ons ook te willen rijden. Dan wil hij twee taxi's laten rijden, vanwege de grote koffers en hoeveelheid aan bagage, maar ook nu krijgt hij het niet voor elkaar. Uiteindelijk rijden we met twee taxi's voor ¥ 20,- per auto naar ons tijdelijk onderkomen. Onderweg proberen ze allerlei excursies voor de mooiste prijsjes aan je te verbinden.
Het blijft misschien voor de man saai, maar dat doen we niet. Bij het hotel uitladen en afrekenen en toedeledoki.
Aan de desk worden we welkom geheten en de kamers zijn gereed, dus kunnen we direct settelen. Dit keer geen vragen en alles is voor mekaar.
We hebben het plan gevat om met een taxi naar het oude stadsdeel, die via een poort in een oude stadsmuur je toegang geeft. We zien dat de panden in een zeer oude staat verkeren, en dat vele hokjes voor allerlei werkzaamheden bedoelt is. Verder is er een levendigheid op straat die in combinatie met de oudheid zijn charme heeft. We lopen door dit centrum en genieten van alles om ons heen.
Daarna nemen we een taxi naar Nanchang Road, oftewel de eetstraat van Luoyang, maar dat valt enigszins tegen. Het is een brede boulevard met grote malls en misschien een enkel restaurantje, maar dat wordt wel zoeken. We lopen terug een straat in waar we iets gezien hebben om te eten en dat bleek zo te zijn. Hier bestellen we een maaltijd en moeten we aan het einde schrikken van de rekening: zo goedkoop heb we deze vakantie nog niet gegeten: ¥ 84,- . Bovendien was het eten meer dan genoeg en van prima kwaliteit.
Vervolgens pakken we een taxi naar het hotel en trekken we ons terug op de kamer en drinken we een heerlijke kop thee of koffie.