Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Xi'an

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

07 Augustus 2015 | China, Xi'an

Laatste dag in China (Xi'an) en we zitten met het hotel bij de drum- en belltower en ook bij de Moslimwijk. We gaan dit behoorlijk grote en levendige van Chinese moslimcultuur doordrongen stadsdeel bezoeken en zien dat volop gegeten en gehandeld wordt. De heerlijke en ook mindere geuren doordringen de longen tijdens onze wandeling door de hoofdstraat. De zijstraten en steegjes laten handelswaar (oa houtsnijwerk, lederwaren en porselein) zien, maar de oprukkende bbq is ook hier niet weg te denken.
We keren terug naar het hotel, omdat een ontmoeting met een familie, die voor het kindertehuis werkt, is afgesproken. Rond het afgesproken tijdstip stappen een moeder, zoon en as schoondochter het hotel binnen en zijn we via de touroperator van het hotel met elkaar in gesprek. Een dochter, die redelijk goed Engels spreekt kon helaas niet komen. De vrouw blijkt een pleegmoeder van Xynthia te zijn en die kennen wij. Een meegenomen fotoalbum geeft al snel duidelijkheid hoe de situatie in elkaar steekt. Zij en haar man hebben aan de deur van onze hotelkamer gestaan ten tijde van de adoptie van Lisanne. Erg leuk om op deze manier elkaar weer te zien. Na deze ontmoeting en uitwisseling van emailadressen gaan we ons op de kamers terugtrekken.
Een galgenmaal nuttigen we bij ons bekende restaurantje met het waterrad en we gaan daar lopend naar toe. Zo zien we ook dat diverse eenmanszaakjes (bakkertjes) zijn verdwenen en de ontstane gaten in de bebouwing opgevuld moeten worden. Via een achteraf weggetje komen we in de bewoonde gedeelte achter de grote doorgaande straten en zien we de werkelijke leefomstandigheden van de inwoners. Gelukkig weten we de weg en moeiteloos komen we bij het restaurant, waar we zulke goede ervaring mee hebben. Hier bestellen we een maal met vleesgerechten (sizzling plate, varkensreepjes in sojasaus en sweet & sour), groente (roergebakken broccoli) en rijst en drinken. Na dit overheerlijke eten lopen we teug naar het hotel en gaan we de koffers voor de terugreis pakken.

• 13 Augustus 2015 - 12:43

Martha De Jong:

Met veel plezier alles nog een keer gelezen, China heeft werkelijk alles maar tijdens het lezen weet ik heel zeker.......... daar ga ik dus nooit naar toe veeels te warm, heb echt heel veel respect voor jullie!!