Luoyang – Longmen grotten - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Luoyang – Longmen grotten - Reisverslag uit Xi'an, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Luoyang – Longmen grotten

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

06 Augustus 2015 | China, Xi'an

We zetten een stap buiten het hotel en bemerken dat het wel eens een zonovergoten dag met zeer hoge temperaturen kan worden. Ik kan je vertellen dat dit ook zo is: 36º C en schaduw opzoeken en niet vergeten veel te drinken.
Na een korte taxirit komen we bij de bergen van Longmen en Xiang aan, deze liggen aan weerszijde van de Yi rivier. Een pad van kraampjes met kitch en andere onzin leidt ons naar de kaartverkoop en entree van de Longmen grotten. Langs de rivier zien we grotopeningen met daarin beelden uit het jaar 493. Er zouden 1300 grotten met daarin 100.000 beelden aanwezig moeten zijn, maar ik heb ze niet geteld. Historische afbeeldingen in kunst, muziek, religie, architectuur en calligraphie worden afgebeeld. De grootste grot is de Fengxian tempel met 36 bij 41 meter uit de Tang dynastie met 9 Bhoeddistische figuren. De meest indrukwekkende figuur is de zittende Vairocana Bhoedda op de lotustroon en is ruim 17 meter hoog. Niet alle beelden zijn compleet, veelal ontbreken er delen of brokkelt het af.
Via een brug over de Yi rivier komen we aan Xiang zijde en zijn diverse grotten behoorlijk verwoest, maar een tempel uit 1936 is volledig intact. Hier hebben we een mooi uitzicht op de Longmen grotten in zijn geheel. En zo vervolgen we langzaam onder enorme hitte de route naar de uitgang. Wederom langs de kraampjes en dan komen de taxichauffeurs op je af en trachtten voor een vaste (= hoge prijs) je terug te brengen, maar we hebben ze als vliegen van ons afgeslagen. Dan nemen we toch de bus en zo gezegd, zo gedaan. Bus 99 met koeling doet er iets langer over, maar stopt wel voor het hotel.
In het hotel proberen op te frissen, voordat we bij een bakker een lekkernij met drinken nemen. Dan nog even rondkijken voor het avondeten, maar de keus viel op hetzelfde restaurant als gisteren. Ook dit was wederom geslaagd.
Dan de laatste etappe van de dag: met een taxi naar het treinstation van Luoyang en de hoge snelheidstrein naar Xi'an. Binnen korte tijd zitten we op het Longmen station te wachten voor de instap op trein G2011. Dan mogen we naar perron 4 en wachten op de plaats waar de trein met wagon nr 4 stopt. Dan opeens passeert op een tussenliggend spoor een andere snelle trein en merk je nu hoe heftig de snelheid is en het geraas om je oren heen grijpt. Kort daarna kunnen we in de trein, die ons naar Xi'an brengt, instappen. Wederom een zeer comfortabele treinrit van 1 ½ uur komen we rond 21.00 uur op Xi'an Noord met een buitentemperatuur van ruim 31º C aan, met aansluitend een metrorit met 10 stops (lijn 2 naar Zong Lou = Belltower) en 2 tuktuks om ons inclusief bagage naar het hotel te brengen.
Hier worden we door een trainee ingecheckt en helaas gaat dat niet al te vlot, maar uiteindelijk is het gelukt. De koffers uitpakken en afdouchen, dan nog iets te drinken nemen en proberen de slaap te vatten. We vallen niet direct in slaap en hebben het gevoel iets vergeten te doen. Inderdaad we moeten ons bij Finnair inchecken voor de vlucht naar huis, dus dat doen we midden in de nacht. Is het toch goed gekomen, welterusten.