Beijing4 - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Beijing4 - Reisverslag uit Peking, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Beijing4

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

18 Juli 2015 | China, Peking

Hutong, Beltower, Drumtower, Jingshan Park, Panjiayuan vlooienmarkt, Zijdemarkt

Gestart na een goed ontbijt met een metrorit (lijn 2) noordwaarts om bij Andingmen uit te stappen, dit had Guloudajie moeten zijn. Met de benenwagen door de hutong, of wat hiervan is overgebleven, doorkruist. Geasfalteerde straten, opgebroken gedeelten, gesloopte panden, nieuwbouw en deels gerenoveerde oude behuizingen is wat er in deze hutong nabij de beltower als beeld geprojecteerd staat. Waar zijn de knusse oude typische huisjes met de smalle steegjes en specifieke entree (poortjes) en zijn bewoners gebleven?
De Bel- en Drum-toren liggen bij elkaar en vormen een as naar de Verboden Stad. Hier staan diverse riksjas klaar om een hutong ritje te maken en we worden daarvoor regelmatig aangesproken. Dan lopen we richting de Verboden Stad naar de Kolenberg (Jingshan Park) om de centraal gelegen tempel te beklimmen en daar vandaan kijken we op de Verboden Stad en het Beihai-park met z'n typische witte Tibetaans toren. En we genieten van het uitzicht over de gehele stad zover het oog kan reiken. We zien hoe het krioelt van de mensen in de stad met de gele daken en dat wij daar niet tussen gaan mengen.
Dan verlaten we het park via de hoofdingang en nemen bus 109 naar het Dongsi metrostation om met lijn 5 en 10 naar Panjiayuan te gaan. Hier is een grote vlooienmarkt met ongeveer 3000 stalletjes, die de meeste waar zoals calligrafische tekeningen, posters, Buddha's, keramiek, kralen en kettingen, en Tibetaanse kleden, in de weekenden te bieden heeft.
Op de weg terug bezoeken we de Zijdemarkt nabij station Yungan'li. Deze markt is niet onbekend en meestal slagen we voor onze inkopen en zo ook deze keer: enkele paren Converse All Stars en een Chinees zijde jurk.
Dan wordt het tijd om naar het hotel te gaan en ons enigszins te verfrissen om aansluitend een restaurant op te zoeken. We hebben heerlijk door de metropool Beijing gezworven en veelvuldig van het openbaar vervoer gebruik gemaakt met als afsluiting heerlijke gerechten zoals sisslingplate met rundvlees, sauteed bonen en varkensvlees, groentestengels, gebakken rijst, noodles met rundvlees en kip in sojasaus met aardappelballetjes gegeten.