Beijing – Tianjin - Reisverslag uit Tianjin, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Beijing – Tianjin - Reisverslag uit Tianjin, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Beijing – Tianjin

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

19 Juli 2015 | China, Tianjin

Vanaf de 19e verdieping en uitzicht op de Zhongshan Road schrijf ik dit verslag van dag 5 voor de blog. Vanuit station Beijing Zuid zijn we met de hoge snelheidstrein naar Tianjin gereden en dat is ons goed bevallen. Enerzijds de geordendheid bij het betreden van het perron en het instappen van de trein, en vervolgens de 30 minuten durende treinrit met een maximum van 292 km/u. Vanaf het station Tianjin met de metro lijn 3 naar Zhongshan Lu: aan deze straat bevindt het hotel. Echter moeten we een behoorlijk eind lopen onder een buitentemperatuur van 30º C. Wanneer we dit hadden geweten namen we direct een taxi vanaf het treinstation.
Na de gebruikelijke hotel incheck gaan we te voet naar de oude culturele straat in het Nankai district aan de westzijde van de Haihe rivier. O.a. zijn diverse handgemaakte artikelen, en replica's uit de Qing dynastie hier te vinden. En bovenal worden in deze plaats de kleien Chinese poppetjes, die door m.n. Yvonne worden verzameld, gemaakt. We stappen de winkel van Zhang binnen en zien geen enkele poppetjes uit de verzameling. Helaas staan we snel weer buiten en lopen we een zijstraat in en staan we pardoes in oog met de figuraties. Hier wordt iemand buitenzinnig en zij doet zich tegoed aan een groot aantal figuraties in te kopen. Uiteraard worden we hartelijk bedankt en nog geen tien meter verder wordt het ritueel nog eens dunnetjes overgedaan.
Dan komen we wederom op de hoofdstraat terecht en breekt er een enorme wolkbreuk los. We gaan snel naar een onderdoorgang om te schuilen, maar de enorme waterhoos houdt behoorlijk lang aan. Na een half uur wordt het minder en proberen we een weg tussen de watermassa te vinden. Op het moment dat we aan de andere zijde van uitkomen barst de hemel weer open. We proberen een taxi te organiseren, maar dat valt tegen en besluiten in onze sompige schoenen terug te lopen. Bij de entree nogmaals een taxi regelen en deze keer lukt dat en keren we op deze wijze terug naar het hotel, waar we van onze natte spullen kunnen ontdoen.
Voor het avondeten gaan we nabij het hotel een soort zelfbedieningsrestaurant bezoeken, waar we zelf de keus maken uit de voorbeeldgerechten in het cellofaan. We maken keus uit gefrituurde garnalen, kip met nootjes in pittige saus, gewokte groentestengels en witte kleefrijst met daarbij frisdrank, grote fles jus d'orange en een halve literfles tsingtao bier. Deze keer zijn de gerechten behoorlijk van formaat en zijn meerdere bestellingen niet nodig. Dan wacht ons de rekening en de ervaring leert ons dat de stuksprijs van garnalen behoorlijk hoog is. Dus schrikken we ons rot dat de totaalprijs van ¥ 164,- op de rekening vermeld staat, omgerekend € 25,-. Van dit lage bedrag begrijpen we niets van.
Jammer dat het blijft regenen, ondanks de hoge buitentemperatuur. Desondanks was het een geslaagde dag en voor één in het bijzonder.