Suzhou 2 – Tongli - Reisverslag uit Suzhou, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Suzhou 2 – Tongli - Reisverslag uit Suzhou, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Suzhou 2 – Tongli

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

22 Juli 2015 | China, Suzhou

Wat gaat de dag vandaag brengen, m.a.w. gaan we naar
– Shantang Street (Seven Li), een oude straat voor voetgangers aan de rivier in het noordwesten van Suzhou en die eindigt bij de Tiger Hill. De straat bevat een historie van 1100 jaar oud en behoorde tot een belangrijke verbinding in de commerciële sector.
– Zhouzhuang, een oude plaats met een wirwar aan schilderachtige bruggetjes en waterwegen
– Tongli, een goed bewaarde waterplaats met een eeuwenoude historie en traditionele Chinese cultuur.
Op de laatste uitstap valt onze keus en we gaan per bus vanaf het teinstation naar de oude plaats Tongli, die van origine Fushi genoemd. In de plaats aangekomen worden we met de golfkar naar het oude gedeelte gereden en gaan we te voet verder. Wie wel eens naar Giethoorn is geweest heeft enigszins een beeld hoe deze plaats eruit ziet: diverse grachten met aanliggende paden en verbonden met kleine boogbruggetjes. Hier lopen we geruime tijd doorheen om de sfeer en gezelligheid te proeven en het valt op dat het vrij rustig is met toerisme. Ook per 'gondel' kun je je laten verplaatsen en dat doen we ook. Bij hoge buiten temperaturen, ongeveer 32º C, is het heerlijk vertoeven om je op het water te bevinden. Dan komen we ook nog een Cameronvisser tegen; een vissersbootje met 6 aalscholvers die middels een touw aan de boot zijn verbonden. Deze vogels duiken een vis op zonder deze door te slikken, omdat dit belet wordt. Hierdoor heeft de visser een keus om de vissen te verkopen of thuis voor de maaltijd klaar te maken.
Na het gondeluitstapje lopen we terug naar de poort van het oude stadsdeel en worden we aangesproken door een Chinees, die zijn uiterste best doet om omstanders naar zijn hand te krijgen. En zowaar heeft hij een tekstbord met één zin in verschillende talen, zo ook Nederlands. Daarop haakt hij in met: kijken, kijken en niet kopen, tulpen, klompen en tot ziens
Hierna lopen we door de grote winkelstraat terug naar het busstation en nemen we de bus naar Suzhou en vervolgens de metro naar het hotel.
In het hotel aangekomen even opknappen en op zoek naar een restaurant en die is zo gevonden. Hier bestellen we een prima maaltijd en eten deze met smaak op. Hierna keren we naar onze hotelkamer terug.