Hangzhou2 - Reisverslag uit Hangzhou, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Hangzhou2 - Reisverslag uit Hangzhou, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Hangzhou2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

26 Juli 2015 | China, Hangzhou

Vandaag staat de zon hoog aan de hemel en dat belooft een intense warme dag te worden. We hebben het plan gevat om met de fiets de theeplantages van Longjing te bezoeken. Eerst 4 fietsen huren bij het Westmeer en dat is bij de derde verhuurder voor een schappelijke prijs gelukt. Direkt op pad en vrij snel ook al de eerste drinkpauze: tsjonge wat is het heet. Deodorant werkt niet meer en de diverse shirts zijn al doorweekt. Bovendien zijn de huurfietsen niet de gemakkelijkste voor in de heuvels te toeren: klein chinees formaat, waardoor we heuvel op regelmatig naast de fiets kunnen gaan lopen.
Dan komen we bij het theemuseum aan en maken een stopover, maar waar is de entree? En wat kunnen we verwachten? Een theehuis, die was er wel, daarmee laten we de rest voor wat het is. Uiteindelijk bereiken we het dorp Longjin en nuttigen we het een en ander om het kookpunt te verlagen. We zien verder geen bijzonderheden en gaan terug naar het Westmeer. Bergafwaarts gaat stukken sneller en minder intensief onder deze warme weersomstandigheden, want het is 36º C. Aansluitend proberen we een taxi naar het hotel te scoren, maar dat valt niet mee. De aanhouder wint zullen we maar zeggen en we sluiten de middag af met verhitte gezichten en doorweekte kleding. Gelukkig kunnen we op de hotelkamer ons opknappen, voordat we aan het avondeten beginnen.
Het restaurant om de hoek is goed bevallen en daarom gaan we nogmaals langs. We zijn op tijd terug, want we hebben kaartjes voor de avondvoorstelling Impressie op het Westmeer van Zhang Yimou geregeld. Een voorstelling op de Li-rivier in Yangshuo met op de achtergrond het Karstgebergte lag ook in zijn handen.
In beide voorstellingen wordt op het water gelopen en gedanst onder kleurrijke verlichting met de natuurlijke omgeving als achtergrond. Zhang was ook de grondlegger van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing in 2008.
Het was een prachtig spektakel van ruim een uur en daarna probeerden we terug naar het hotel te gaan, maar dat valt niet mee met een enorme mensenmassa, die tegelijkertijd weg willen. Een grote chaos, dus we hebben eerst een stuk gelopen om de menigte achter ons te laten, om vervolgens een taxi te vinden en dat lukte. In de late avondspits van Hangzhou komen we heelhuids in het hotel aan. En het bleef nog lang heel warm.