Hangzhou – Chengdu (Emeishan) - Reisverslag uit Emeishan, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Hangzhou – Chengdu (Emeishan) - Reisverslag uit Emeishan, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Hangzhou – Chengdu (Emeishan)

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

27 Juli 2015 | China, Emeishan

Bij de hoteldesk een taxi gereserveerd en gevraagd hoeveel tijd de rit naar het vliegveld vergt. Een goed Engels sprekende dame gaf de tip mee dat het 's ochtends behoorlijk druk kan zijn en ruimschoots de tijd moest nemen. De tip nemen we ter harte en we spreken 10.00 uur af. Na het ontbijt reisvaardig maken en uitchecken, maar nog geen taxi. De manager, die bij ons ontbijt de taxi reservering in gang had gezet nam het heft in handen en 10 minuten later stond een blauwe Engelse cab voor ons klaar. Alle bagage en wij konden we in de taxi bergen en nu op weg naar het vliegveld kris kras door het verkeer in de stad, stukje tolweg om op het vliegveld aan te komen. We hebben deze manier van autorijden ook weer overleefd. De ritprijs en tolgelden afgerekend en nu naar de incheckbalie van China Eastern. Alles is in orde en de boardingtickets hebben we ontvangen. Nu naar gate B17 en daar zien we de tekst 'pending delayed': kortom vertraging in het schema, maar de nieuwe vertrektijd wordt niet gemeld. Er zit niets anders op dan te wachten. Dan wordt er omgeroepen dat de Air Traffic Control op een later tijdstip bekend maakt welke vertrektijd het gaat worden. Dit wordt meerdere keren herhaald, maar geen concrete tijd wordt gemeld. Overige vertraagde vluchten, door slechte weersomstandigheden, zijn naar het einde van de middag verplaatst. Dan komt de melding dat eten en drinken klaar staan en bij de boardingdesk is af te halen. De uren verstrijken en uitzicht naar een nieuw vertrektijd wordt steeds kleiner, totdat de melding verschijnt over een verwacht vertrek om 17.05 PM. Nog maar een koffie halen en een versnapering. En hoe zit het met een eventuele claim? Even navragen, hier wordt in het Chinees en gebrekkig Engels op gereageerd dat het buiten hun schuld lag en niets kon verwachten. Niet lang daarna zie ik formulieren verschijnen en ik vraag hier ook naar, onze namen worden met het paspoort geverifieerd en ingevuld. Maar waar kan ik dit formulier nu inleveren en wat kan ik terug verwachten? Geen respons meer en niemand is de Engelse taal machtig, zelfs niet op een international vliegveld. De tekens op het formulier kon Lisanne herleiden tot een omschrijving als abnormale vertrek. In Chengdu zullen we navragen en beslissen wat te doen.
De vertraging hadden we aan het hotel in Emeishan kunnen doorgeven en nu maar hopen dat de chauffeur dit bericht ook heeft ontvangen en op het vliegveld in Chengdu wilt blijven wachten.
Dan is het moment van boarden aangebroken, maar wel bij gate B16 (een trap omhoog) om 17.25 PM. Hè, hè we zitten in het vliegtuig , en zitten en zitten, maar totaal geen beweging. Dan komt de melding dat er geen toegang (slot) is verleend en we moeten wachten. De stewardessen beginnen het avondeten uit te delen, dus de verwachting is dat we hier nog wel even blijven staan. Want tijdens het eten zullen we niet taxiëen. Dat dacht je, de laatste had zijn maaltijd ontvangen of vooraan werden het afval razendsnel opgehaald. Uiteindelijk kunnen we opstijgen en richting Chengdu.
Ondertussen is het 22.15 uur als we de bagage in ons bezit hebben en bij de uitgang de chauffeur met ons naambordje zien staan. Hij opgelucht, maar wij des te meer en nu de vraag hoe groot zijn auto is om ons en de bagage te vervoeren. Klein dus: in de kofferbak de grootste, middelste kleinste koffer en achter de voorstoel een middelste maat koffer en met de voeten hierop en op de achterbank nemen de dames plaats met de rugzakken; op de voorste passagierstoel kan ik zitten met een koffer op schoot. Zo gaan we op weg naar Emeishan en laten we Chengdu voor een paar dagen achter. Via de buitenwegen komen we op de snelweg om veel later de afslag naar Jianjiang te nemen en via brede verlaten wegen Emeishan te bereiken.
Enorme smog van industrie, wegverkeer en andere onduidelijke uitstoot hangt continue boven de wegen en doet enigszins denken aan de wegen in het Ruhrgebied met z'n laaghangende industriemist.
Dan breekt het moment dat we het Teddybear hotel bereiken en de klok 23.50 uur aangeeft. Inchecken en betalen en naar de kamer om ons af te schminken en de slaap te vatten.