Emeishan1 - Reisverslag uit Baoguosi, China van fam Jong - WaarBenJij.nu Emeishan1 - Reisverslag uit Baoguosi, China van fam Jong - WaarBenJij.nu

Emeishan1

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg fam

28 Juli 2015 | China, Baoguosi

De berg Emei ten zuidwesten van Chengdu is een van de hoogste bergen, die als een sight-seeing kan worden bezocht. De berg is in regio's verdeeld: Baoguo Tempel, Wannian Tempel, Qingyin Paviljoen en de Gouden Summit met de hoogste top op 3079 meter boven zeeniveau. Vandaag hebben we de Wannian tempel met een bezoek vereerd. Allereerst met een busje naar de entree en toegangsbewijzen gekocht om vervolgens te voet de paden langs een diepe kloof, een meer en een nagenoeg droge rivier te passeren om aan een enorme klus van honderden (tel ben ik kwijt geraakt) traptreden te beginnen. Dit kost enorme veel energie en ook nu is de kleding doorweekt. Meerdere pauzes worden ingelast en soms lopen we een stukje vlak om daarna weer een hoeveelheid trappen te overwinnen. Dan haakt Yvonne af en gaat ze terug naar de entree, waarop wij een ultieme poging om de tempel te bereiken trachten uit te voeren. Tot aan een trap van minstens 200 treden was het lampje aardig uit. Maar ligt de tempel direct bovenaan de trap of zijn er meerdere verrassingen in petto. Even aan een stel Belgen vragen en zij bevestigen dat dit de laatste traptreden zijn. Dus met een eindspurt lopen we de trap op en zien we de tempel staan.
Dan gaan we aan de afdaling beginnen en lopen we in een stuk door naar het begin, waar Yvonne zit te wachten. Dan kopen we gekoelde dranken en retourkaartjes en moeten we wachten op een bus die ons naar het dorp vervoerd. Ik kan je vertellen dat ik nog nooit zo'n chaos heb gezien: onduidelijk welke bus voor jouw bestemd is na de aankoop moet je terug in een rij en krijg je een busnummer (kenteken) op je kaart genoteerd. Dus na 1 ½ uur vertrekken we met de bus naar het dorp, maar staan vrijwel direct in de files naar het dal, ook zijn files bergopwaarts en kruispunten geblokkeerd en alle verkeersdeelnemers hebben hier een aandeel in. Voetgangers volgen de gids dwars tussen de auto's door: leuke excursie. Wat opvalt dat niemand ingrijpt om de chaos beter te coordineren. Dan komt er meer lucht tussen de auto's en rijden we vanaf dat moment in een stuk door naar het busstation achter het hotel.
Fenomeen geslaagd en vermoeid keren we naar het hotel terug. Hier knappen we ons op om bij het hotel het avondeten te bestellen. Deze ging er heerlijk bij ons in, alsmede de drankjes.